Principala caracteristică a tulburărilor de tip opozant este comportamentul negativist, îndrăzneţ, neascultător şi chiar duşmănos, acesta apare în mod repetitiv şi se manifestă faţă de persoanele care reprezintă autoritatea. Copiii se înfurie rapid, se ceartă deseori cu adulţii, se opun activ indicaţiilor sau regulilor şi refuză să le urmeze.
Îi enervează şi pe ceilalţi şi dau vina pe alţii pentru propriile greşeli, sunt iritabili şi se lasă uşor enervaţi de ceilalţi, reacţionează impulsiv şi iritat.
Simptomele se manifestă întotdeauna acasă, nu este obligatoriu să se manifeste şi la şcoală sau în public. Acestea sunt mai frecvente în relaţia cu persoanele adulte apropiate sau cu copiii de aceeaşi vârstă. De obicei copiii nu se autoevaluează ca fiind opoziţionali sau obraznici, ei îşi argumentează comportamentul ca fiind o reacţie la solicitări nerealiste sau prosteşti. Tulburările hiperchinetice apar frecvent la aceşti copii, dar pot apărea şi izolat.
Terapia tulburărilor de comportament de tip opozant va cuprinde:
- Demersuri centrate pe elev
Scopul :
- diminuarea tulburărilor de comportament prin intermediul intervenţiilor directive ale terapeutului( metode de autoeducaţie, inervenţie prin joc, demersuri de auto-management)
- formarea de competenţe sociale şi rezolvarea de probleme, acestea ducând implicit la diminuarea comportamentului agresiv.
- Demersuri centrate pe familie/şcoală
Scopul :
- modificarea condiţiilor familiale/şcolare care menţin simptomatologia elevului
- diminuarea problemelor comportamentale din mediul familial/ şcolar.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu