miercuri, 8 ianuarie 2014

Temerile unei mame

În general, nașterea unui copil aduce multă bucurie părinților, dar există ceva  ce nu se discută de obicei, adică ceea ce este oarecum tabu în sfera acestei teme. Din teama de a nu fi judecate, mamele evită să discute despre greutățile care se nasc odată cu nașterea copilului: schimbarea programului de zi cu zi, modificările fizice, oboseala, insomnia, lipsa timpului personal etc.
După nopți la rând în care a dormit câteva ore, mama este foarte obosită, dar bebelușul este vesel și ar dori să interacționeze cu mama. Aceasta nu are dispoziția și energia necesară pentru a se juca, dar îi oferă o jucărie după care se așază lângă el și adoarme. Se trezește după jumătate de oră deoarece copilul plânge. Această jumătate de oră de somn a fost foarte odihnitoare pentru mamă, dar a născut și primul moment de vinovăție: „mi-am supărat copilul, eu, mama mă simt odihnită, dar odihna mea l-a supărat pe bebelușul meu“. De la acest sentiment de vinovăție apare și teama de a nu fi o mamă bună. 
Din acest moment, unele mame sunt chinuite de acestă frământare. Pentru a supraviețui acestor sentimente tulburătoare mamele se vor strădui să anticipeze toate nevoile și dorințele copilului, proces care se va desfășura de-a lungul multor ani de zile. Așadar, mamele vor face tot ceea ce le stă în putință pentru a elimina teama: îl vor hrăni pe copil, chiar dacă acesta poate să mănânce singur; îl vor îmbrăca cu toate că acesta se poate îmbrăca singur; îl vor ajuta pe copil să facă tot ceea ce el ar putea să facă singur. Acest comportament al mamei este intersectat și de diverse raționamente care nu pot fi combătute: „trebuie să ajungem la grădiniță, suntem în întârziere, te ajut eu să te îmbraci“ sau „ai mâncat foarte prost azi, haide că îți dau eu să mănânci, ca să ai și o masă bună“ sau „nu pot să petrec prea mult timp cu tine astăzi, dar știu că ți-ai dorit mașinuța verde, așa că mâine vom merge să o cumpărăm“. În mintea și în sufletul mamei, aceste comportamente o fac să fie o mamă bună. Ce înțelege copilul din aceste comportamente ale mamei? Înainte de a răspunde la această întrebare se impune o precizare: până la o anumită vârstă copilul nu își pune problema că părinții pot greși, pentru ei întotdeauna părinții au dreptate, în mintea lor părinții sunt perfecți. Așadar, „atunci când mama mă îmbracă înseamnă că eu nu pot să fac acest lucru, dar ieri am reușit și mama a fost încântată, oare ce se întâmplă cu mine?“; „masa de dimineață a fost foarte bună și am mâncat aproape tot - singur, oare acum nu mai știu să fac acest lucru?“; „ieri, mama nu a vrut să îmi cumpere mașinuța, dar azi când nu am reușit să mă îmbrac singur și nici să mănânc singur, am primit o mașinuță verde, oare este mai bine să nu fac singur unele lucruri?“. Poate veți spune că această gândire este prea „filozofică“ pentru un copil, desigur copilul nu va explica trăirile sale folosind acest tip de limbaj, dar va transmite aceste lucruri prin comportament: refuzul de a  mânca, de a se îmbrăca, de a răspunde atunci când este chemat sau țipă, plânge atunci când nu i se cumpără o jucărie.
La un pol avem o mamă chinuită de sentimente de vinovăție, iar la celălalt pol un copil dezorientat. Probabil că în acest punct mamele își spun: „bine, dar am făcut atâtea sacrificii și tot nu sunt o mamă bună?“
Pentru o mamă bună nu există rețetă, dar aș dori să prezint câteva puncte importante: în primul rând, această preocupare de a oferi experiențe pozitive copilului este un indicator al faptului că sunteți pe un drum foarte bun. În al doilea rând, este important să înțelegeți faptul că un copil nu poate fi fericit alături de părinți nefericiți, așadar este important să dăm atenție emoțiilor și sentimentelor pe care le trăim într-o anumită situație, nu doar rațiunii. În al treilea rând aș dori să amintesc despre nevoile și dorințele copilului, nevoile se cer a fi satisfăcute în timp ce dorințele mai pot aștepta.




Cât timp durează până când copilul va avea o pronunție corectă?

Terapia logopedică poate dura de la câteva săptămâni la câțiva ani, în funcție de natura problemei. În urma unei evaluări, logopedul va putea realiza o estimare asupra duratei intervenției logopedice.
De asemenea, durata terapiei logopedice depinde și de nivelul de implicare a părinților în procesul de recuperare. Copiii sunt motivați să vorbească corect atunci când părinții îi încurajează și se bucură de reușita lor.

Ce se întâmplă dacă nu merg cu copilul la logoped?

Pronunția greșită se va automatiza, iar o pronunție greșită va duce la o scriere greșită: spre exemplu este foarte probabil ca un copil care îl înlocuiește în vorbire pe „r“ cu „l“ să realizeze aceeași greșeală și în scris. Așadar, o pronunție greșită poate avea o mare influență asupra succesului școlar.
Un alt aspect negativ este legat de socializarea de care au parte copiii care pronunță greșit: deseori ei devin ținta glumelor realizate de copiii care vorbesc corect. Confruntați cu repetarea sistematică a acestei situații ei pot deveni foarte retrași sau foarte agresivi. Indiferent de comportamentul pe care îl vor adopta într-o astfel de situație, cu siguranță se vor percepe mai puțin capabili decât ceilalți copii de vârsta lor.

AJUTĂ-ȚI COPILUL SĂ VORBEASCĂ CORECT!

Copilul pronunță greșit unele sunete? Nu înțelegi ce spune? Copilul refuză să vorbească? Este agresiv cu alți copii pentru că nu se poate face înțeles? Este trist pentru că nu poate comunica? Stă retras și nu se joacă cu alți copii? Se simte rușinat sau inconfortabil când trebuie să vorbească? Nu are curaj să spună poezia la serbare ca să nu râdă ceilalți de el? Îi spui să pronunțe corect, iar el se enervează pentru că nu poate? Recomandarea Specialistului: Ajută-ți copilul să vorbească corect! LOGOPEDIE ȘI CONSILIERE COPII REȘIȚA Strada Făgărașului nr.21, tel: 0733962112

PUNCT DE LUCRU / DATE DE CONTACT

Strada Fagarasului nr.21 , Resita, Caras-Severin. telefon: 0733962112 Program: luni -joi : 15 - 20 vineri: 16 - 20

sâmbătă, 27 februarie 2010

Responsabilizarea copiilor

Copilul nu trebuie pus la treabă toată ziua sau obligat să facă sarcini nepotrivite vârstei lui, dar nici lăsat să creadă că tot ce se întâmplă în familie ste exclusiv treaba părinților. Implicând copilul mic în treburile casnice, acesta primește un rol, un status, este integrat în grup, grupul familiei. Învață că în cadrul unui grup are avantaje dar și responsabilități.
Copiii, cu cât sunt mai mici, cu atât doresc mai mult să intre în grațiile adultului, să impresioneze, să ajute. Puțini părinți își dau seama de efectul miraculos pe care îl au pentru copil, cuvintele:”Tu ai putea să mă ajuți! Am nevoie de ajutorul tău!”
Profitând de acest lucru, va fi ușor pentru un părinte sa stabilească mai întâi cu titlu de ajutor, sarcinile zilnice sau săptămânale ale copiilor. Când copilul crește, sarcinile pot fi stabilite împreună cu copiii.
Însă, sarcinile trebuie să fie rostite ca negocieri, nu ca ordine. În caz contrar copilul se va simți constrâns, sau pur și simplu nu va realiza sarcina.
Evitați să implorați sau să vă recompensați material copilul pentru aceste sarcini.
Puteți condiționa unele avantaje pe care le primește, sau puteți utiliza unele consecințe logice.
Evitați să faceți abateri de la ceea ce ați stabilit inițial.

Critica nu e bună !

Părinții au tendința de a critica copilul ori de câte ori acesta greșește. Asta din dorința de a-i corecta comportamentul și de a-l învăța cât mai multe lucruri bune.
De câte ori nu se face uz de expresii precum „ Desenul tău este foarte frumos, dar puteai să...”. Alteori copiii sunt comparați unii cu alții în scopul de a-i stimula.
În realitate, ce se întâmplă cu copilul auzind aceste lucruri? Ce învață despre el însuși când este mereu criticat? Învață că el nu este niciodată suficient de bun, că este incompetent, că eforturile lui sunt zadarnice. Cu toții ne dorim să avem copii deosebiți, care să înțețe, să fie de nota 10 și să reușească pe deplin în tot ceea ce fac. Dar să nu uităm faptul că de cele mai multe ori critica insistentă aduce cu sine mai multe efecte negative decât pozitive.
Apreciați efortul și intenția copilului de a realiza ceva, chiar dacă rezultatul nu este pe măsura așteptărilor dumneavoastră. Astfel, el se va simți mândru de el și va avea tendința de a repeta comportamentul.
Felicitați-l și recompensați-l chiar li atunci când face sarcini obișnuite.
Faceți-l să se simtă valoros pentru ceea ce este.
Încurajați acceptarea propriilor greșeli.
Explicați-i că pentru a învăța ceva este nevoie de mult exercițiu, de multe încercări, iar greșelile sunt la fel de importante precum reușitele.
Nu cereți copilului lucruri pe care nu le poate face, va avea un sentiment de neputință, de inutilitate.
Perfecționismul părinților nu aduce nimic bun copilului!